Uznana dziś autorka powieści Sci Fi, nie wiązała
swojej przyszłości i kariery z pisarstwem i literaturą. Ukończyła co prawda
studia z dziedziny literatury, i pisanie krótkich form prozatorskich
stanowiło dla niej jedną z rozrywek, ale zawodowo zajmował się nauczaniem, a
później pracą w agencji marketingowej. Dopiero gdy na świecie pojawiły się jej
dzieci, a ona sama poświęciła się ich wychowywaniu, zaczęła więcej pisać. Pierwszy
większy sukces przyniosło jej opowiadanie Beggars in Spain, za które w 1991
roku otrzymała nagrodę Hugo i Nebula. Opowiadanie urosło następnie do rozmiarów
powieści pod tym samym tytułem, w Polsce wydanej jako Hiszpańscy Żebracy,
będącej pierwszą częścią trylogii (następne były Żebracy nie mają wyboru i
Żebracy na koniach). To właśnie ten cykl przyniósł jej uznanie i
popularność.
Jej proza to twarde, bardzo realistyczne Sci Fi,
najczęściej osadzone w niedalekiej przyszłości. W swoich powieściach pisze
głównie o inżynierii genetycznej, sztucznej inteligencji i ogólnie pojętej
technologii przyszłości. Napisanie każdej kolejnej książki poprzedza solidnym i
gruntownym zbadaniem tematu, tak więc brak w nich występującej u wielu autorów
Sci Fi śmiesznych, żeby nie napisać infantylnych wpadek z niemożliwymi do
zrealizowania pomysłami.
Jej najgłośniejszy cykl powieściowy, wspomniani
już Hiszpańscy żebracy, rozpoczyna się sceną w której młode, spodziewające się
dziecka małżeństwo odwiedza lekarza - specjalistę od inżynierii genetycznej.
Tak jak dzisiaj przyszli rodzice wybierają dla dzidziusia ubranka, grzechotki,
kolor ścian i mebelków, tak owi małżonkowie sprzeczają się o to jakie cechy i
zdolności powinno mieć nienarodzone jeszcze dziecko. Dochodzą w końcu do
porozumienia. Zabieg zostaje przeprowadzony, a w kilka tygodni później okazuje
się że zarówno rodzice jak i naukowcy nie przewidzieli pewnych kwestii. Ciąża
okazuje się być bliźniacza, i tylko jedno z dzieci zostało zmodyfikowane
genetycznie. Po kilku miesiąca rodzą się dwie dziewczynki. Jedna super
inteligentna, pojętna, pozbawiona konieczności snu, ba, wręcz nie potrafiąc w
naturalny sposób zasnąć, i druga, zwyczajna, przeciętna. Między siostrami narasta
niechęć, wręcz nienawiść, co widać również w relacjach między rodzicami. Tu
następuje wyraźny podział. Ojciec jest całkowicie zaślepiony genialnym
dzieckiem, a matka stoi po stronie zwyczajnej córki. Książka wciąga do
ostatniej strony, a niektóre sceny, tak jak ta w której genetycznie poprawiona
dziewczyna, wraz z innymi podobnymi sobie nastolatkami, w ramach buntu zażywają
nielegalną substancję.... silne środki nasenne, by zobaczyć jak to jest gdy się
śni. W kolejnych częściach inżynieria genetyczna jest coraz bardziej doskonała,
dostępna jednak tylko dla wybranych, czyli bogatych. Tworzą się elity, do
których dołączenie jest niemożliwe. Konflikt między zwyczajnymi ludźmi a
mutantami przenosi się z rodzinnego podwórka na całą ludzkość.
Drugi z przetłumaczonych na język polski cykli,
Prawdopodobieństwo, jest już znacznie mniej osadzony w ziemskich realiach. To
trzytomowa kosmiczna epopeja. Ludzkość zaistniała w kosmosie za pomocą tuneli
czasoprzestrzennych, pozostałych pod pradawnej, nieistniejącej już rasie.
Podczas podróży przez niezmierzone głębiny kosmosu, ludzie spotykają obcych,
Fallerów. Ich jedynym celem jest unicestwienie wszelkiego inteligentnego życia.
Rozpętuje się wojna, w której mieszkańcy ziemi stoją na przegranej pozycji.
Przypadkowo zostaje odkryta nowa planeta, zamieszkana przez przedziwną
cywilizację, której przedstawiciele zachowują się tak jak gdyby posiadali
jedną, wspólną świadomość. Na planetę zostają wysłani naukowcy by przyjrzeć się
z bliska jej mieszkańcom. Okazuje się jednak że jest to tylko przykrywka dla
tajnej misji wojskowej, której celem jest zdobycie jednego z księżyców planety,
będącego jednocześnie starożytnym artefaktem powiązanym z tunelami
przestrzennymi, i jedną szansą na wygranie wojny.
Oprócz tych dwóch trylogii, pisarka ma w swoim
dorobku wiele innych powieści, opowiadań, antologii oraz kilka książek
opublikowanych pod pseudonimem Anna Kendall. Jest jedną z wielu autorek,
których potencjału nie doceniają polscy wydawcy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz