Biblioterapia to magiczny termin, często mylnie kojarzony z Biblią i Pismem Świętym. Jest to jeden z rodzajów terapii poprzez sztukę, czyli artoterapii. Polega na wykorzystaniu słowa pisanego, prozy, poezji, a także artykułów w czasopismach w leczeniu na przykład depresji. Jest również wykorzystywana przez pedagogów w stosunku do uczniów mających problemy. Różne formy biblioterapii towarzyszą nam na co dzień, z czego często nie zdajemy sobie sprawy.
Biblioterapia
jest terapią polegającą na czytaniu specjalnie wybranych przez terapeutę
tekstów. Najważniejszą rolę odgrywa tutaj osobiste zaangażowanie się
czytającego i jego reakcje na przeczytane utwory. Pomaga pokonywać problemy, koryguje emocjonalnie zaburzone zachowania, wskazuje
wzorce zachowania, wspiera integrację osób niepełnosprawnych i
nieprzystosowanych społecznie, pomaga w samoakceptacji, motywuje do dalszej
nauki, pomaga zniwelować stres, strach , przełamać nieśmiałość. Swoim
korzeniami biblioterapia sięga odległej
przeszłości. Już w starożytnym
Egipcie zauważono fakt iż czytanie ma zbawienny wpływ na człowieka, o czym
świadczył napis w Bibliotece Aleksandryjskiej - „Lekarstwo na umysł”. Grecki
historyk z czasów Cezara Augusta, Diodor Sycylijski, w swoim dziele Biblioteca
Historica wspomina również o tym że Ramzes II miał w swym pałacu prywatną
bibliotekę, do której wejście zdobił napis „Dom uzdrowienia dla duszy”. Znacznie
później, w średniowiecznym Kairze do
celów terapeutycznych wykorzystywano Koran. Również w XVIII wiecznej Europie
teksty religijne były wykorzystywane w leczeniu chorób psychicznych, a w XIX
wieku w tym celu zaczęto sięgać również po literaturę świecką.
Jako dyscyplina
naukowa biblioterapia zaczęła funkcjonować z początkiem XX wieku. Po raz
pierwszy terminu tego użył w 1916 r. amerykański duchowny Samuel Mc Crothers. Już dwa lata później, w 1919
roku, w Instytucie Bibliopsychologii w Lozannie Nikolaj Rubakin rozpoczyna
badania nad reakcjami czytelników, kładąc tym samym podwaliny pod nową
dyscyplinę naukową. W
Polsce pierwsze wzmianki o takiej dziedzinie wiedzy pojawiły się dopiero w
latach trzydziestych ubiegłego wieku, ale faktycznie zaistniała dopiero w
latach sześćdziesiątych. To właśnie wtedy powstały pierwsze polskie definicje
biblioterapii. Wydana w 1971 roku
Encyklopedia Wiedzy o Książce informuje iż
jest to „stosowanie lektury książek i innych materiałów drukowanych jako
środka terapeutycznego w leczeniu chorych". "Encyklopedia
współczesnego bibliotekarstwa polskiego" z 1976 r. uszczegóławia iż jest to "dział psychologii
czytelnictwa znajdujący się również w sferze zainteresowań medycyny, pedagogiki
i socjologii".
Współczesna
biblioterapia dzieli się na instytucjonalną, kliniczną i rozwojową. Ta pierwsza,
prowadzona głównie przez lekarzy, skupia się na informowaniu chorego i wyborze
możliwie najlepszej dla niego rekreacji. Polega na zastosowaniu odpowiedniej
literatury dydaktycznej dostosowanej do indywidualnych potrzeb. Biblioterapia kliniczna stosowana
jest w przypadku pacjentów z problemami emocjonalnymi lub behawioralnymi. W
takim przypadku celem jest umożliwienie choremu „wejrzenia” w głąb siebie, i
doprowadzenie do zmiany sytuacji psychicznej. W tego rodzaju terapii
wykorzystuje się przede wszystkim literaturę wyobrażeniową, czyli literaturę
która opiera się na pewnych charakterystycznych motywach. Ma za zadanie
kształtować uczucia, postawy moralne, pogłębiać wiedzę o świecie i życiu, w
szczególności o stosunkach społecznych. Motywy te są często przedstawiane w
postaci fantastycznych opowieści. W takich przypadkach zajęcia terapeutyczne
prowadzone są przez lekarzy we współpracy z bibliotekarzami. Często odbywają
się one w środowisku w którym pacjent czuje się bezpiecznie, w domu, w
otoczeniu rodziny i bliskich. W biblioterapii rozwojowej wykorzystuje się
literaturę wyobrażeniową i dydaktyczną. Dotyczy ona pacjentów zdrowych
fizycznie i psychicznie, ale borykających się z istotnym dla nich problemem,
którego nie są w stanie sami rozwiązać. Tutaj wyróżniamy biblioterapię
reminiscencyjną, odwołującą się do wspomnień, i behawioralną, której celem jest
zmiana zachowania uczestników. Oprócz książek i tradycyjnych tekstów pisanych,
podczas zajęć terapeutycznych wykorzystuje się również środki wspomagające,
książki zabawki, książki mówione, gry edukacyjne, muzykę a nawet filmy.
Biblioterapia, oprócz tego że pomaga pokonać problemy, podaje wzorce zachowań i nadaje im znaczenie oraz koryguje jeśli są zaburzone, integruje też osoby niepełnosprawne i nieprzystosowane społecznie. Może przynosić ulgę w cierpieniu, wzmacnia poczucie własnej wartości. Biblioterapia bywa też stosowana podczas treningów, szkoleń, gdy przygotowujemy do pełnienia ważnych ról. Odpowiednio dobrana lektura pomaga też zaakceptowaniu siebie i trudnych sytuacji. Zmniejsza strach, lęk, stres, łagodzi agresję, a także wzmacnia motywację do uczenia się. Jest nieocenioną pomocą dla osób samotnych, nieśmiałych zakompleksionych.
To zaledwie wierzchołek góry lodowej. O biblioterapii można by napisać, i napisano tony artykułów, i setki opasłych tomiszczy. Tym wpisem chciałem tylko zasygnalizować, że coś takiego istnieje.
Biblioterapia, oprócz tego że pomaga pokonać problemy, podaje wzorce zachowań i nadaje im znaczenie oraz koryguje jeśli są zaburzone, integruje też osoby niepełnosprawne i nieprzystosowane społecznie. Może przynosić ulgę w cierpieniu, wzmacnia poczucie własnej wartości. Biblioterapia bywa też stosowana podczas treningów, szkoleń, gdy przygotowujemy do pełnienia ważnych ról. Odpowiednio dobrana lektura pomaga też zaakceptowaniu siebie i trudnych sytuacji. Zmniejsza strach, lęk, stres, łagodzi agresję, a także wzmacnia motywację do uczenia się. Jest nieocenioną pomocą dla osób samotnych, nieśmiałych zakompleksionych.
To zaledwie wierzchołek góry lodowej. O biblioterapii można by napisać, i napisano tony artykułów, i setki opasłych tomiszczy. Tym wpisem chciałem tylko zasygnalizować, że coś takiego istnieje.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz